De meest winstgevende
franchises

Wat zijn de meest winstgevende franchisesectoren?

Elk succesvol franchiseproject begint met een duidelijke visie op de activiteiten van het bedrijf waarvoor je wilt werken en op de sector waarin je actief wilt worden. Het succes van franchises kan sterk variëren, afhankelijk van de huidige trends, de economische situatie en vele andere factoren. Dus voordat je je richt op een bepaalde sector, is het essentieel om te weten hoe goed ze betalen. Met Welcome Franchise kun je een kijkje nemen in de meest winstgevende franchisesectoren in 2022.

Een franchise starten is een belangrijke levenskeuze.


Dit vereist een grotere of kleinere investering en het kiezen van de meest winstgevende franchise is vaak een van de selectiecriteria.

Als gevolg hiervan zijn toekomstige franchisenemers op zoek naar een snel rendement op hun investering met maximale winst. Maar hoe weet je zeker dat je je geld in het juiste mandje stopt? Wat zijn de meest winstgevende franchisesectoren?

Als het gaat om het kiezen van merken voor het wederzijdse selectieproces, zijn er drie factoren om rekening mee te houden in termen van winstgevendheid: de winstgevendheid die inherent is aan de bedrijfssector, de winstgevendheid van het franchiseconcept met een nationale visie en de winstgevendheid die lokaal door de franchisenemer moet worden ontwikkeld.

Het startpunt is natuurlijk een duidelijk begrip van: hoe de winstgevendheid van een bedrijf wordt gedefinieerd?

Omzet, vaste of variabele kosten, bruto bedrijfswinst… Het is belangrijk om de betekenis van deze termen te begrijpen bij het vergelijken van franchisebranches, vooral voor nieuwkomers.

Ongeacht het bedrijf is de formule voor het beoordelen van de “prestaties” eenvoudig, hoewel een beetje kort: Winstgevendheid van het bedrijf = Verkoop – (Vaste en variabele kosten).

Over het algemeen uitgedrukt exclusief belastingen, vertegenwoordigt omzet alle inkomsten die zijn gegenereerd tijdens een boekhoudperiode, d.w.z. het bedrag van de verkoop van goederen, geproduceerde producten, diensten en inkomsten uit nevenactiviteiten aan derden (particulieren, professionals). Het weerspiegelt de normale, dagelijkse activiteit van het bedrijf en de omvang volgens een algemeen aanvaard model.

Vaste (of structurele) kosten zijn de regelmatige kosten die moeten worden betaald ongeacht het niveau van de bedrijfsactiviteit: terugbetaling van de banklening, huur voor het pand, salarissen van het personeel, honoraria voor verschillende dienstverleners (zoals de registeraccountant), verzekeringen, enz.

Andere bedrijfskosten, variabele (of operationele) kosten zijn gekoppeld aan het runnen van het bedrijf, en dus aan het volume van de activiteiten: leveringen van goederen, transportkosten bij verkoop, commissies bij verkoop, enz.

In het bijzonder worden vaste en variabele kosten gebruikt om het break-evenpunt te berekenen, d.w.z. hetminimale activiteitsniveau waarbijhet bedrijf geld begint te verdienen, en om marges te bepalen.

De belangrijkste indicator van de prestaties van een bedrijf blijft echter de Bruto Bedrijfswinst (EBITDA) – berekend op basis van een aantal elementen: toegevoegde waarde in cash management, salarissen en sociale zekerheidsbijdragen, belastingen, enz. – :

  • Het geeft het welvaartsniveau aan dat het bedrijf genereert uit de bedrijfscyclus;
  • Het geeft een duidelijk beeld van de economische winstgevendheid van het bedrijf, voordat rekening wordt gehouden met het investerings- en financieringsbeleid op het moment van de jaarlijkse balans;
  • Het is een factor waar de bank rekening mee houdt bij het aanvragen van financiering voor het opzetten van een bedrijf;
  • Het wordt gebruikt als een indicator in de methode voor het beoordelen van de verkoopprijs van een bedrijf wanneer het wordt verkocht.

Andere elementen zijn ook nuttig bij het bepalen van de prestaties van een bedrijf, zoals :

  • Omzet per werknemer,
  • Uitstekende klantenrekeningen,
  • Brutomarge.

Goed om te weten

Vanaf de allereerste contacten met banken om een zakelijke lening aan te vragen en het ondernemingsplan op te stellen, wordt het advies van een registeraccountant sterk aanbevolen. Het neutrale, externe gezichtspunt van deze externe deskundige betekent dat de franchisegever niet concurreert met de franchisegever, maar de franchisegever kan uitdagen op zijn expertisegebied.

De waarde van het concept is belangrijker dan de totale winstgevendheid van een bedrijfssector.

In een bedrijfssector die het op een bepaald moment niet zo goed doet met franchising, kunnen bepaalde concepten veelbelovend blijken te zijn. Dit was het geval in 2010 met Domino’s Pizza, dat terugvocht om een van de modelfranchises te worden. Vandaag de dag maken fastfoodnetwerken zoals O’Tacos en Maki Maki een uitzonderlijke groei door.

En omgekeerd kunnen concepten in een bijzonder bloeiende bedrijfssector gewoon profiteren van het meevallereffect, of heel goed werken in grote steden en niet zo goed in kleine en middelgrote steden (of omgekeerd trouwens).

Bepaalde factoren kunnen worden gebruikt om de kwaliteit van een concept te beoordelen, en daarmee de winstgevendheid, zowel nu als in de toekomst:

  • De stijging van de omzet van franchisenemers op vergelijkbare basis (de stijging mag niet worden veroorzaakt door het extra aantal nieuwkomers in een netwerk);
  • Het gemiddelde cijfer voor een eenheid vergeleken met het gemiddelde voor de sector (2 tot 3 keer hoger, in de beste gevallen);
  • De regelmatige ontwikkeling van het netwerk in heel Frankrijk, wat de reputatie van het merk ten goede komt (uiteraard met betrekking tot de sluitingen die in het precontractuele informatiedocument worden vermeld);
  • Het aantal multifranchisenemers (meerdere verkooppunten binnen dezelfde keten) en multifranchisenemers (meerdere verkooppunten binnen verschillende ketens, als de praktijk is toegestaan door de franchisegever), waaruit de interesse van ondernemers in een concept blijkt;
  • De reputatie van het merk, de differentiatie van de knowhow op de markt en het talent van de franchisegever op het gebied van permanente ondersteuning;
  • De regelmatige innovaties van het merk – tools, diensten, type locatie, etc. – zorgen ervoor dat het zijn concurrentievoordeel kan behouden;
  • De werkelijke winstgevendheid van het concept, gebaseerd op de werkelijke winst- en verliesrekeningen van franchisenemers, en niet op de geprojecteerde exploitatierekeningen die door de franchisegever worden ingediend, zelfs als deze oprecht en redelijk zijn (zie vorig hoofdstuk). Het is het beste om te kijken naar verkooppunten die hun kruissnelheid hebben bereikt, d.w.z. ten minste na het einde van hun derde boekjaar.

Goed om te weten

De toekomstige franchisenemer blijft de belangrijkste kracht achter de winstgevendheid van zijn bedrijf, dankzij zijn persoonlijke investering in zijn vestiging, zijn vaardigheden (taken delegeren, twijfels overwinnen, anticiperen op de toekomst) en zijn vermogen om als bedrijfseigenaar risico’s te nemen.

De winstgevendheid van een sector hangt af van een aantal factoren, waaronder de toekomst, de ontwikkeling en de duurzaamheid ervan.

Wat zijn de meest winstgevende franchisesectoren?

De Belgische Franchise Federatie (FBF) vermeldt momenteel meer dan 100 verschillende Belgische merken, met meer dan 3.500 franchisenemers. Franchising is in België vooral aanwezig in de distributiesector. Tot de meest succesvolle gebieden behoren :

Voedings- en cateringsector

België is een vruchtbare bodem voor restauranthouders en gespecialiseerde voedingswinkels. Fastfoodketens als McDonald’s en Belchicken doen het hier goed, net als Belgische merken als Quick (75 restaurants) enLunch Garden, het grootste zelfbedieningsrestaurant.

Mode en confectie

De modesector is ook sterk vertegenwoordigd in België. Merknamen zoals Bristol en topmerken zoals GEOX bestrijken de markt. Groeiende nationale franchises zoals Café Costume, gespecialiseerd in maatwerk, zijn ook goed vertegenwoordigd.

Huisvesting en bouw

In de woning- en bouwsector proberen bekende Franse merken zoals Daniel Moquet, met zijn 145 vestigingen, hun invloed in België uit te breiden. Belgische franchises zoals Brico City en Ixina bieden ook solide mogelijkheden.

Automotive

De automobielsector in België is rijk aan merken. Zo hebben Auto 5 en Midas, dat een werkplaats combineert met een zelfbedieningswinkel, meer dan 51 verkooppunten. Voor degenen die de voorkeur geven aan multinationale netwerken is Q8, met meer dan 800 servicestations in de Benelux, een belangrijke optie.

Diensten voor particulieren

Hoewel het er minder zijn, maken persoonlijke dienstverleners een stabiele groei door. De sector wordt ondersteund door franchises met verschillende specialiteiten, die snel groeien.

Zakelijke diensten

Tot slot biedt de B2B-sector ook veel franchisemogelijkheden. Betrouwbare merken zoals Action Coach, dat gespecialiseerd is in management, staan klaar om nieuwe franchisenemers te verwelkomen.

Goed om te weten

Hoewel het voor potentiële franchisenemers essentieel is om een product of dienst te kiezen die ze willen verkopen, laten de meeste franchises hen de realiteit van het bedrijf ervaren tijdens een onderdompelingscursus in een van de verkooppunten van het netwerk.

Dus ofwel observeert hij de klanten en de backoffice van het bedrijf, ofwel test hij het bedrijf in alle functies (verkoop, management, enz.).

Detailhandel 
franchises

Van groenteboeren tot bakkerijen en supermarkten, het aantal voedselfranchises groeit voortdurend.

Het is een solide sector die zelden wordt beïnvloed door marktschommelingen, maar waar de concurrentie tussen de verschillende merken vrij groot is. Dit wordt gecompenseerd door haar dynamiek en groei: er ontstaan voortdurend innovatieve concepten. Hierdoor kunnen franchises zich positioneren in een nichemarkt waar ze zeker een impact zullen hebben.

Huis en tuin
franchises

De Belgen houden ervan om voor hun huizen te zorgen en dit wordt weerspiegeld in het groeiende succes van franchises op het gebied van wonen en leven. De periode van opsluiting waaruit we zijn gekomen, heeft de rage die al was ontstaan door het thuis- en habitatvaandel alleen maar versterkt. Woningdecoratie, doe-het-zelf en interieurontwerp: de meer dan gunstige situatie van de sector trekt elk jaar nieuwe franchisenemers aan.

Restaurant
franchises

Ondanks de complexe situatie die de sector in 2020 doormaakte, hebben restaurant- en fastfoodfranchises zich hersteld en doen ze het beter dan ooit! Er zijn nieuwe manieren van consumeren ontstaan en de cateringsector heeft zich daaraan aangepast: afhaalmaaltijden, leveringen en click & collect zijn allemaal in opkomst. Vooral in fastfood, met zijn originele concepten, zijn veel zeer succesvolle franchises ontstaan.

Ben je als franchiseverlener geïnteresseerd in een stand op de beurs?
Neem vandaag nog contact met ons op!