Veranderingen beheren in een franchise. Tips voor een soepele overgang

Om concurrerend te blijven of te evolueren in het licht van nieuwe uitdagingen zoals digitalisering en nieuwe MVO-paradigma’s, moeten bedrijven veranderingen, zelfs transformaties doorvoeren. In een franchisenetwerk is het essentieel om strategieën te mobiliseren om franchisenemers en hun teams te betrekken. Ontdek hoe je de overgang zo soepel mogelijk kunt laten verlopen.

Weerstand tegen verandering

Tegenover verandering Weerstand tegen verandering systematisch worden waargenomen. Ze zijn natuurlijk omdat ze het product zijn van de menselijke natuur. Hier zijn een paar redenen voor deze weerstand, die kunnen variëren afhankelijk van het individu en de context:

  • Angst voor het onbekende in verband met nieuwe routinerichtlijnen
  • Een scheef begrip van de betekenis van het veranderingsproces
  • Gebrek aan vertrouwen tussen de verschillende spelers
  • Gebrek aan betrokkenheid bij het transformatieproject
  • Gebrek aan voorafgaand overleg met teams
  • Niet genoeg precieze communicatie
  • Het gevoel van slechte timing in een context van verzadiging

Weerstand tegen verandering is een factor die zeer serieus moet worden genomen bij het uitrollen van een bedrijfsproject. Uw operationele inzetstrategieën moeten gebaseerd zijn op deze factoren, die nauwkeurig worden bestudeerd door de psychologen.

Informatie en transparantie

Bij het uitrollen van een project dat verandering teweeg zal brengen, is het belangrijk om informatief en transparant te zijn. Het is ook gebruikelijk om te spreken van een proces van acculturatie. Je kunt kiezen voor verschillende distributiekanalen, zoals informatieve content en workshops of trainingsmodules.

Het is essentieel dat je transparant bent in je aanpak en uitlegt waarom de verandering die je doorvoert noodzakelijk is. Deze inleidende fase moet je in staat stellen om de betekenis van je project communiceren. Ten tweede is het belangrijk om de verschillende uitrolfasen te presenteren. Zet tot slot de belangen van elke partij in dit transformatieproces uiteen.

 

Deze zogenaamde acculturatiefase geeft franchisegevers en franchisenemers de kans om nieuwe rituelen te mobiliseren om een klimaat te scheppen dat bevorderlijk is voor het ontstaan van de noodzakelijke verandering.

Geef belang aan je werknemers

Afhankelijk van je transformatieproject kan het een goed idee zijn om je werknemers de kans te geven hun zegje te doen als eerste fase in de aanpak van de verandering. Een effectieve deelname van uw teams is mogelijk via samenwerkingskanalen zoals digitale enquêtes of shared documents.

De steun krijgen van de meerderheid van je teams is een centrale doelstelling in je transformatieproject. Als franchisegever moet je netwerk van franchisenemers niet onderhevig zijn aan verandering, maar er deel van uitmaken. Hetzelfde paradigma geldt als je een franchisenemer bent en je bent de ambassadeur van een belangrijke verandering voor je operationele teams. Het is essentieel om speciale aandacht te besteden aan hun stemmen om natuurlijke weerstand te voorkomen wanneer het project wordt uitgerold.

Vertrouwen op lokale managers om veranderingen te beheren

Bij het managen van verandering in een franchise is het aan te raden om de steun in te roepen van lokale managers. Je moet je er dus van tevoren op voorbereiden, vooral op managementniveau.

Richtlijnmanagement is niet de beste optie voor het uitrollen van een project dat verandering teweegbrengt in een franchisenetwerk. Autoritair gedrag voedt het fenomeen van natuurlijke weerstand. Participatief beheer verdient de voorkeur omdat het een horizontaal perspectief heeft.

Met deze managementstijl kunnen je managers hun teams betrekken bij het veranderingsproces. Het is daarom belangrijk om je toezichthoudende personeel te informeren en te trainen. Als zij niet achter je transformatieproject staan, zullen de operationele teams niet volgen.

Feedback geven

Tijdens de uitrolfase van je veranderingsproject is het belangrijk om op belangrijke momenten informatie te verstrekken. Regelmatige feedback, hiermee kun je je teams laten zien hoe de transformatie verloopt. Maak er een erezaak van om overwinningen te vieren, zelfs halverwege. Het is een manier om de inzet van je werknemers te erkennen en hen aan te moedigen om door te zetten.

Het managen van verandering in een franchise vereist de inzet van strategieën om je werknemers te ondersteunen bij een soepele overgang. Bij het uitrollen van je project moet je anticiperen op de natuurlijke weerstand van je teams. Wees daarom transparant en communiceer nauwkeurig. Probeer van tevoren je managers mee te krijgen, want zij zullen de ambassadeurs van je project zijn voor de betrokken medewerkers. Tot slot helpt voortdurende feedback om de vooruitgang te vieren en de energie te injecteren die nodig is om de transformatie op koers te houden.